5 Hakukoneoptimointitermiä (SEO) jotka sinun olisi hyvä tietää

Jos sinulla on verkkosivusto tai blogi tai työskentelet minkään internettiin liittyvän parissa , sinun on varmasti hyvä tietää vähän hakukoneoptimoinnista (SEO). Hyvä tapa aloittaa on tutustua yleisimpiin hakukoneoptimointitermeihin ja alla löydät 20 niistä. (Niille, jotka jo tietävät hakukoneoptimoinnista tämä on hyvää kertausta!).
1. SEM: Tarkoittaa Search Engine Marketing eli hakukonemarkkinointi. SEMon jaettu kahteen pilariin: SEO ja PPC. SEO on lyhenne sanoista Search Engine Optimization. PPC tarkoittaa Pay-Per-Click ja se tarkoittaa käytännössä maksamista per klikkauslinkki joka johtaa nettisivuillesi.
2. Backlink: Kutsutaan myös nimellä  inlink tai yksikertaisesti link. Se onhyperlinkki,  joka on toisella nettisivulla mikä ohjaa tai linkittää liikennettä takaisin internetsivullesi. Backlinkit ovat erittäin tärkeitä SEO:n kannalta, koska ne vaikuttavat suoraan sijoitukseesi hakukoneissa.
3. PageRank: PageRank on algoritmi, jota Google käyttää pisteyttämään sivujen pistejärjestystä. Perusidea pisteyttämisessä on linkki A-sivusta B-sivulle. Eli mitä enemmän linkkejä on (Linkkien laatu) sivuille, sitä suurempi sivun arvostus on hakukoneiden algotrimissä.
4. Linkbait: Linkbait on sisältö, joka on julkaistu nettisivulla tai blogissa,  jonka tarkoitus on sisältää mahdollisimman paljon backlinkkejä parantaakseen hakusijoitusta. Yleensä se kirjoitetaan osissa, mutta voi olla myös video, kuva tai arvoitus mistä vaan. Klassinen tapa on kirjoittaa top 10 lista josta tulee suosittu.
5. Link farm.link farm on joukko nettisivuja jotka linkittyvät toisiinsa. Niiden nettisivujen on tarkoitus vain nousta hakutuloksissa. Tämä oli joskus tehokas tapa nousta hakutuloksissa korkealle, mutta nykyään tunnistetaan vain spämmiksi josta voidaan rangaista ja jättää hakutulosten ulkopuolelle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti